Risker med Gastric bypass

Alla operationer innebär risker

Innan du bestämmer dig för att genomföra en Gastric bypass operation bör du känna till att med en operation kommer risker – oavsett vilken typ av operation det gäller.
Sårinfektion, blodpropp och lunginflammation är exempel på komplikationer som kan förekomma i samband med operation. Dessa komplikationer kan ofta behandlas med gott resultat och leder sällan till långvariga men. Här kan du läsa om de vanligaste riskerna med en Gastric bypass operation.

Större risker än Gastric sleeve – men ger bäst resultat

En Gastric bypass operation förändrar kroppens anatomi och matspjälkningsprocess, och därför är det större risk att göra en Gastric bypass än t.ex. en Gastric sleeve operation.3

Men Gastric bypass är den metod som ger bäst resultat i förhållande till biverkningar, och som är mest väldokumenterad. Flera studier visar även på mindre behov av ny operation efter Gastric bypass än efter kirurgisk behandling med annan metod.4

Enligt det svenska överviktsregistret är risken för dödsfall inom 90 dagar efter överviktsoperation 0,05%. Detta ska jämföras med 0,1% dödlighet efter operation såsom borttagande av gallblåsa.

Komplikationer efter Gastric bypass operation

Du bör känna till att Gastric bypass innehåller en del risker och biverkningar. En specifik komplikation som kan uppkomma vid gastric bypass är läckage vid nya kopplingar mellan tunntarm och magsäck. Cirka 0-2% av patienterna drabbas av detta.

Efter kirurgisk behandling av fetma kan brist på B12, folsyra, järn, kalk och D-vitamin uppkomma. Alla patienter som genomgått kirurgisk behandling av fetma rekommenderas att mäta nivåerna av dessa ämnen regelbundet. Extra tillskott av B-vitamin, järn och kalk rekommenderas till alla.5,6

Kortsiktiga biverkningar efter Gastric bypass operation

• Infektion
  • Blodproppar
  • Större blödning
  • Andningsproblem
  • Biverkning från narkos
  • Läckage från magsäcken

Långsiktiga biverkningar efter Gastric bypass operation

• Bråck
  • Undernäring
  • Tarmobstruktion
  • Dumpingsymtom (framkallar illamående, kräkning, diarré
  • Överskottshud – En tredjedel opererar bort överskottshud inom ett år efter en Gastric bypass operation, främst på magen. Operation av överskottshud på byst, bak, lår och armar får man bekosta själv.

Minimera risken att drabbas av komplikationer

1. Se till att du valt rätt operationsmetod

Börja med att säkerställa att du valt den behandlingsmetod som är mest lämplig för dig och för din situation. Det finns olika typer av överviktsbehandlingar, som passar vissa bättre än andra.

2. Ta operationen på allvar

Ditt beteende före och efter operationen påverkar också komplikationerna av en Gastric bypass operation. Följ din läkares order både före och efter operationen – och följ dem till punkt och pricka.

Önskar du komma i kontakt med oss för att få råd om övervikt och behandlingar? Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss till dig inom kort.
Fyll i ditt namn.

E-post

Telefonnummer

1. Sjöström L et al. Effects of bariatric surgery on mortality in Swedish obese subjects. N Engl J Med 2007; 357:741-52.
  2. Müller BP, Holzinger F, Leepin H, Klaiber C. Laparoscopic cholecystectomy: Quality of care and benchmarking. Results of a single-institution specialized in laparoscopy compared with those of a nationwide study in Switzerland. Surg Endosc 2003; 17(2):300-5.
  3. American Society for Bariatric Surgery. Rationale for the surgical treatment of morbid obesity. (online) 8 april 1998. www.asbs.org/html/ration.html.
  4. SBU-rapport nr 160. Fetma - problem och åtgärder.
  5. Livingston EH. Complications after bariatric surgery. Surg Clin N Am 2005; 85:853-68.
  6. Elder KA, Wolfe BM. Bariatric surgery: A review of procedures and outcomes. Gastroenterology?2007;132:2253-71.