Förväntat resultat med Gastric Sleeve

1. Effektiv viktnedgång

Efter en Gastric sleeve operation pågår viktnedgången i regel upp till ett år efter operationen. Efter ett år är det inte ovanligt att individen gått ner 60% av sin övervikt.

Periodvis kan vikten stå stilla och detta är också normalt. Försök då motionera mer för att öka förbränningen. Tveka inte att kontakta din dietist för råd angående kost och motion.

2. Positiv effekt på följdsjukdomar

Målet med en Gastric sleeve operation är inte i första hand att du ska nå din idealvikt. Ditt främsta fokus ska vara att må bättre och få bättre livskvalité – och minska risken för olika följdsjukdomar som ofta orsakas av övervikt.

Sömnapné, typ 2-diabetes, ledvärk, högt blodtryck eller hjärt- och kärlsjukdomar är vanliga följdsjukdomar av fetma. Majoriteten av dessa problem förbättras eller försvinner efter genomgången Gastric sleeve operation.

Många patienter uppger att de sover mycket bättre efter genomgången operation vilket till stor del beror på att de som tidigare led av sömnapné förbättras eller blir helt fria från denna då de går ner i vikt. Många som lider av ledvärk upplever att denna minskar avsevärt efter en större viktnedgång.

3. Bättre hälsa = bättre livskvalité

Kraftig viktnedgång genom olika sorters magsäcksoperationer, resulterar i bättre livskvalité visar vetenskapliga studier.2 Det finns vetenskapliga studier som visar att personer med kraftig fetma, som gjort stora viktminskningar också blir lyckligare och mår bättre.2-4

Studier har också visat att gravt överviktiga personers hälsa motsvarar svårt sjuka cancerpatienter och personer med ryggmärgsskador.1

4. Längre livslängd

Gravt överviktiga personer som genomgått en kirurgisk behandling har ca 30% lägre chans att gå bort inom 15 år, enligt svenska SOS-studien.5

Önskar du komma i kontakt med oss för att få råd om övervikt och behandlingar? Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss till dig inom kort.
Fyll i ditt namn.

E-post

Telefonnummer

1. Sullivan M et al. Swedish Obese Subjects (SOS)–an intervention study of obesity. Baseline evaluation of health and psychosocial functioning in the first 1743 subjects examined. Int J Obes 1993;17:503-12.
  2. Karlsson J et al. Ten-year trends in health-related quality of life after surgical and conventional treatment for severe obesity: the SOS intervention study. Int J Obes 2007; 31(8):1248-61.
  3. Buddeberg-Fisher B et al. Impact of psychosocial stress and symptoms on indication for bariatric surgery and outcome in morbidly obese patients. Obes Surg 2004; 14:361-9.
  4. Sarver D et al. Psychosocial and behavioral aspects of bariatric surgery. Obes Research 2005; 13:639-48.
  5. Sjöström L et al. Effects of bariatric surgery on mortality in Swedish obese subjects. N Engl J Med 2007; 357(8):741-52.