Risker med Gastric sleeve

Det finns risker med Gastric sleeve, som så alla typer av operationer. Dels finns generella komplikationer, dels finns mer specifika.

Blodpropp, lunginflammation och sårinfektion är generella komplikationer, som kan uppstå i samband med alla typer av operationer, men det är komplikationer som sällan leder till bestående men.

Nackdelar med Gastric sleeve

• Gastric sleeve har funnits i ca: 20 år, varför vi fortfarande inte har långtidsresultat efter 20 år.
• Det är en metod som inte går att ångra – då en del av magsäcken tas bort. Läs mer om hur en Gastric sleeve operation går till.
• I sällsynta fall kan läckor uppstå.

Det finns dock många saker som talar till dess fördel

• Det är ett ingrepp som ger dig möjlighet att bli av med 60–70% av övervikten inom loppet av två år.
• Risken för magsår och tarmvred är mindre i jämförelse med den så omtalade Gastric bypass operationen.
• Operationen är inte heller lika komplicerad som Gastric bypass.
• Hungerkänslan minskar, då man opererar bort den del av magsäcken som producerar hormonet som gör oss hungriga.
• Matsmältningen fungerar normalt, då matsmältningssystemet inte påverkas av operationen.
• Tunntarmen är intakt – och därför riskerar man inte att få brist på näringsämnen.

Önskar du komma i kontakt med oss för att få råd om övervikt och behandlingar? Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss till dig inom kort.
Fyll i ditt namn.

E-post